Moni kosmetiikkaa netistä tilaava shoppailija on aivan varmasti paininut seuraavien ongelmien kanssa vähintään kerran tai kaksi. Mitä jos väri ei sovikaan ihoni sävyyn? Entä jos tuote on liian tumma? Tai liian vaalea? Verkkokaupat eivät tarjoa samanlaista mahdollisuutta testata meikkituotteiden testereitä kuin perinteiset kivijalkakaupat, missä ostaja saa usein paljon paremman käsityksen siitä, miten tuote asettuu iholle ja sopiiko sen sävy oman ihon sävyyn. Mutta entäpä jos meikkituotteiden testaaminen virtuaalisesti olisi mahdollista myös verkkokaupoissa?

Googlen uusi teknologia tekee kosmetiikkatuotteiden virtuaalisesta testaamisesta mahdollista

Google on tehnyt meikkien testaamisesta mahdollista nyt virtuaalisesti Youtuben kautta. Kyseessä on niin sanottujen AR-mainosten uusi teknologia, jonka toivotaan avaavan täysin uusia mahdollisuuksia nettishoppailun maailmaan.

Lisätty todellisuus eli AR (englanniksi augmented reality) tarkoittaa sellaista näkymää, johon on tietokonegrafiikan avulla lisätty aikaisemmin kuvaan kuulumattomia elementtejä, ja jotka käyttäjä voi sitten nähdä läpikatseltavän näytön, kuten puhelimen tai tabletin, kautta. Tämä AR-teknologia on hiljattain otettu käyttöön myös mainonnassa, ja Youtube on alkanut hyödyntää AR-teknologian luomia mainoksia niillä mobiililaitteilla, jotka tukevat lisätyn todellisuuden tuottamaa sisältöä.

Hyviä uutisia meikkifanaatikolle

Kyseessä on täysin uudenlainen ominaisuus, joka tuo myös meikkifanaatikolle loistavia uutisia. AR-teknologia mahdollistaa nimittäin meikkituotteiden kokeilemisen virtuaalisesti oman kännykän etukameran kautta. Toisin sanoen esimerkiksi ihon sävyyn sopimattoman huulipunan tai meikkivoiteen hutiostokset voivat nyt olla menneisyyttä.

Kyseessä on AR Beauty Try-On -niminen työkalu, jonka avulla käyttäjät voivat kokeilla erilaisia meikkejä kasvoilleen samalla videota katsellen. Google on kertonut uudesta työkalustaan aiemmin blogissaan. AR Beauty Try-On tunnistaa automaattisesti käyttäjänsä ihonvärin, jonka kautta sen teknologia osaa peilata meikkejä suoraan käyttäjän kasvoille. Tällä hetkellä työkalu toimii pelkästään MAC:in meikeillä, mutta Google on jo ilmoittanut testaavansa uusia tapoja meikkien virtuaaliseen kokeiluun puhelimen kameran välityksellä.

Kyseessä on siis teknologia, joka voi todellakin mullistaa nettishoppailun maailman lähivuosien aikana. Lisäksi AR-teknologian käyttäminen mainonnassa voi avata valtavat määrät uusia mahdollisuuksia myös mainostajille, sillä teknologian kautta tuotteiden testaamisesta ja mallaamisesta voi tulla helpompaa ja tehokkaampaa kuin koskaan aikaisemmin. Kosmetiikan lisäksi teknologiaa voitaisiin hyödyntää myös vaateteollisuudessa, jonka avulla ostaja voi kokeilla jo ennen tuotteen tilaamista, miltä vaate hänen päällään näyttää.