Aiemmin julkaistu oppaamme kertoi lyhyesti siitä, millaisia seikkoja kodinkoneen tilaamisessa ulkomailta kannattaa ottaa huomioon. Entäs sitten, kun kodinkone on jo tilattu, odotettu saapumisaika kulunut, eikä tuotetta näy mailla eikä halmeilla? Kodinkoneet eivät ole halpoja tuotteita, joita jokaisella olisi varaa tilailla tuosta vaan ja joskus eteen voi osua ikävä tilanne, jossa tuote ei koskaan saavu perille. Mitä tällaisessa tilanteessa kannattaa sitten tehdä?

Mikä neuvoksi, kun kodinkone ei saapunutkaan perille?

Kuluttajaoikeusneuvojalle saapuu kuljetusyrityksiä koskevia yhteydenottoja vielä onneksi suhteellisen vähän. Tyypillisin valitus tehdään toimituksen ajankohdasta, jossa kuljetusyritys ei ole toimittanut asiakkaalle pakettia sovittuna aikana tai asiakkaalle ei ole soitettu, ja tuote on lähetetty paikalliselle varastolle odottamaan. Asiakas ei aina saa yhteyttä kuljetusyrityseen ja pahimmassa tapauksessa paketti lähetetään takaisin verkkokauppaan. Näistä toimista voidaan myös periä lisämaksua, joka voi kasvattaa tuotteen hintaa huomattavasti erityisesti silloin, kun kyseessä on tulli- tai rahtimaksun kautta kuljetettu tuote.

Kaikkein paras keino näiden tilanteiden välttämiseksi on tilata myös ulkomailta ostetut tuotteet aina luottokortilla. Luottokorttiyritys ja tässä tapauksessa myös maksun välittäjä toimii turvana esimerkiksi silloin, kun tuote katoaa, ei saavu perille tai toimituksen aikana ilmenee muita ongelmia, joista verkkokauppa ei vastaa. Lisäksi luottokorttiyritys turvaa asiakkaan oston myös silloin, jos verkkokauppa menee syystä tai toisesta konkurssiin tuotteen toimituksen aikana. Näin kuluttajalla on oikeus vaatia hyvitystä luottokorttiyritykseltä. Perinteisiä tilisiirtoja taas kannattaa mahdollisuuksien mukaan välttää, sillä se on verkkokaupoissa kaikkein heikoin maksutapa silloin, kun puhutaan kuluttajan oikeuksista ongelmatilanteissa.

Seuraavaksi asiakkaan kannattaa ottaa yhteyttä suoraan verkkokauppaan ja tietysti kuljetusyritykseen, joka on useimmissa tapauksissa verkkokaupasta riippumaton toimija. Yleensä ongelma saadaan selvitettyä jo tässä vaiheessa ja monissa tapauksissa luotettava verkkokauppa palauttaa rahat kuluineen asiakkaan tilille. Jos asiaa ei näiden kahden kanssa saada selvitettyä, voi asiakas kääntyä seuraavaksi Kuluttajaneuvonnan puoleen. Euroopan unionin sisäisissä ostoissa voi olla yhteydessä myös Euroopan kuluttajakeskukseen, mutta on hyvin harvinaista, että tilanne ehtii kärjistyä näin pitkälle.

Yleisesti ottaen myös ulkomailta tilaaminen on turvallista, mutta varmista ennen ostotapahtuman hyväksymistä, että kyseessä on luotettava verkkokauppa ja pyri maksamaan ostoksesi mahdollisuuksien mukaan aina luottokortilla!