Hintavertailupalvelu Hintaoppaan uusin tänä vuonna valmistunut kuluttajatutkimus on vahvistanut sen, mitä moni meistä on jo osannut aavistellakin: verkossa shoppailun painopiste on viimeisen vuoden aikana siirtynyt yhä enemmän mobiililaitteille eli puhelimiin ja tabletteihin.

Suomalaisten mobiiliostaminen

On ollut varsin kiinnostavaa seurata, miten verkko-ostamisen uudet tuulet ovat muuttaneet radikaalisti myös sitä tapaa, jolla suomalaiset tekevät tänä päivänä ostoksia netissä. Siinä missä ennen tietokonetta käytettiin vielä enemmän lähes kaikkeen toimintaan, älypuhelinten ja tablettien tehokkaammat prosessorit, suurempi muisti ja isommat näytöt ovat taanneet sen, että mobiililaitteita käytetään lähes yhtä paljon kuin tietokoneita, ellei jopa enemmän.

Teknologiapainotteinen elämä on vienyt nettiin myös suurimman osan päivittäisistä toimistamme, sillä kivijalkapankin sijaan suoritamme laskut ja muut raha-asiamme pankin sovelluksen kautta ja perinteisissä kivijalkaliikkeissä shoppailun sijasta tilaamme kaiken verkkokaupoista. Jopa lääkärin vastaanotot hoituvat chatin tai videopuhelun välityksellä ja yliopiston kurssejakin on mahdollista suorittaa kokonaan verkossa. Sama ilmiö näkyy myös viihdemaailmassa ja erityisesti kasinoilla. Vaikka kivijalkakasinoiden uskollinen asiakaskunta ei ole vielä drastisesti laskenut, kasvaa samaan aikaan nettikasinoiden määrä ja netissä pelaavien asiakkaiden määrä hurjaa vauhtia. Rahapelaamisen helppous ja kasinoiden tarjoamat muhkeat tervetuliasbonukset, kuten supernopea bonukset, ovat johtaneetkin siihen, että rahapelaamisen suosio netissä on lähes räjähtänyt käsiin.

Hintaoppaan suorittaman kuluttajatutkimuksen mukaan kiistattomasti suosituimpia ovat edelleen kotimaiset verkkokaupat. Jopa kaksi kolmasosaa suomalaisista shoppailee netissä vuosittain ainakin muutaman kerran, monet jopa useammin. Erittäin aktiivisia shoppailijoita löytyy myös Suomesta, sillä neljä prosenttia vastaajista kertoi tekevänsä verkko-ostoksia jopa kerran viikossa, siinä missä 28 prosenttia taas shoppailee jopa kerran kuukaudessa. Tämä onkin äkkiseltään mietittynä varsin suuri määrä.

Myös mobiiliostamisen osuus on tämän tutkimuksen mukaan noussut valtavasti. Siinä missä enää alle 30 prosenttia kaikista verkko-ostoksista tehtiin tavallisella pöytätietokoneella, jopa 71 prosenttia ostoksista suoritettiin joko läppärillä tai mobiililaitteella eli puhelimella tai tabletilla. Eniten kasvu heijastui älypuhelinten hurjaan nousuun, sillä älypuhelimella tehtyjen ostojen osuus kaikesta verkko-ostamisesta nousi vain yhdessä vuodessa reilusti alle puolesta jopa 62,4 prosenttiin. Tässä mielessä suomalaiset ovat mobiiliostamisen edelläkävijöitä, sillä vastaavat luvut niin muissa Pohjoismaissa kuin vaikkapa Iso-Britanniassa ja Uudessa-Seelannissa olivat paljon pienempiä.